Pàgines

divendres, 31 d’agost del 2012

Travessa amb caiac "Flix - Riu mar"

Benvolguts internautes, benvinguts al bosc de ribera.



Hem dic Marco Pla, veí del municipi d'Aldover, on sempre m'ha fascinat el bosc i l'Ebre en general. Ja feia algun temps que em voltava la idea de fer una petita travessa per tenir un millor coneixement sobre l'Ebre i la dinàmica de part del tram mig i la totalitat del tram baix de l'Ebre, i al haver aconseguit un caiac de travessa ja era la ocasió d'acomplir aquesta petita aventura per aquest riu sinuós replet d'història, illes amb una vegetació exuberant i unes aigües tranquil·les i transparents.


Aquest recorregut que us presentem te aproximadament 123 Kilòmetres i unes 24 Hores acumulades que ens porten des de la població de Flix fins la urbanització de Riu mar (a l'extrem del delta de l'Ebre).
Cristian Lercara


En aquesta experiència no remaré sol, m'acompanyarà en  Cristian lercara.

RECORREGUT:


Aquest recorregut passa per tres de les quatre comarques de les terres de l'Ebre:
Ribera d'Ebre, Baix Ebre i el Montsià i tot un seguit de municipis riberencs que temps enrera usaven aquest riu molt habitualment; per rentar, pescar, transportar mercaderies... 
Els municipis que veiem des del riu en aquest recorregut són: Flix, Ascó, Garcia, Mora d'Ebre, Miravet, Benifallet, Tivenys, Xerta, Tortosa, Amposta, Sant Jaume i Deltebre.


Per la llargada del recorregut varem prendre la decisió de fraccionar-ho en tres etapes, les quals són:
  • Etapa 1: El primer dia 27/08/2012; Flix - Miravet.
Els cercles numerats indiquen el lloc on s'han pres les fotografies, les podreu observar al final d'aquesta entrada.

La primera etapa començà a les 7:15 h a la població de Flix, en concret a la part de sota de la presa i al ben principi del meandre de Flix on les aigües estan pràcticament estancades a causa de la desviació de les aigües. 
Varem decidir sortir aviat per a que el temps no se'ns tires a sobre ja que ens esperava un llarg recorregut fins Miravet.


La navegació durant el matí d'aquest primer dia va ser tranquil·la fins l'arribada a la central nuclear d'Ascó on hi trobem una resclosa construïda amb grans blocs de pedra. Per precaució abans d'arribar a aquesta zona ens barem aproximar al marge esquerre de l'Ebre, barem baixar dels caiacs i amb l'ajut de les cordes varem baixar les embarcacions poc a poc. Un cop estarem a la part de sota pujarem als caiacs i tornarem a emprendre el trajecte.


Cap a la 13:30 h varem parar a dinar a Garcia, on hi trobem una àrea de descans amb taules situada al mateix costat de l'embarcador. Després d'haver descansat ens dirigim cap a l'illa de Sovarrec situada al marge dret del riu, tot just abans d'arribar a Mora d'Ebre. Un cop haver passat aquesta població i el pont per on circula la N-420 ens trobem l'illa del galatxo la qual també la barem creuar pel seu interior. 

Avançada ja la tarde arribarem a Miravet, població que destaca per les cases penjades del nucli antic i pel seu castell situat a la part més alta, aquí decidirem fer un petit descans. Tot hi estar cansats decidirem continuar per poder veure el molí àrab; una construcció de planta pentagonal situada al marge dret del riu. Després d'observar la construcció continuarem per buscar un indret sec per poder passar la nit, el qual varem trobar uns cinc-cents metres més avall, una petita platja fluvial on decidirem parar per fer nit.

  • Etapa 2: El segon dia 28/08/2012; Miravet - illa dels bous.

La jornada va començar d'hora, A les 4:30 ens llevàvem per arreplegar-ho tot i navegar en plena nit. Amb la lluna no vam poder contar, ja que els núvols la tapaven per complet. Amb l'ajut dels frontals a prou penes ens orientarem, la poca corrent i la falta d'il·luminació ens feia perdre, sense saber del tot cert cap on teníem que anar. Poc a poc i tal com començar a apuntar el dia la sensació de desorientació desaparegué. 
El matí era molt tranquil, sense brisa al igual que en el matí anterior on els únics sons eren els dels ocells i el de l'aigua a cada remada. A les 7:00 h passarem per l'illa de Cateura i després del pont del llaguter pararem a Benifallet a descansar un poc.


A les vuit sortirem de Benifallet per arribar a l'Assut de Xerta cap a les 9:50 h on tornarem a parar per fer un mos. Després d'haver descansat un poc continuarem la travessa fins la platja fluvial d'Aldover on pararem a dinar a les 13:20 h. Fatigats per la llarga jornada que encara no s'havia acabat ens quedarem dormits a la ombra d'un salse. Ens despertarem cap a les 16:30 h, recollirem tot i ens posarem a remar un altre cop per poder aconseguir l'objectiu marcat, l'illa dels bous.

Per Tortosa hi passarem sobre les 17:45 i no pararem fins l'illa dels bous on hi arribarem sobre les 18:50 h.
La nit la passarem al marge dret del riu i a uns 1000 m abans d'arribar al gasoducte de Campredó, pararem a les 20:30 h en una zona en que la riba estava desproveïda de vegetació.

  • Etapa 3: El tercer i últim dia 29/08/2012; Illa dels bous - Riu mar.

A les 6:00 h ens despertarem i un cop haver esmorzat i tot ben recollit i carregat als caiacs ens posarem a remar. El riu estava seré, no es menejava ni una fulla i poc a poc vèiem com el paratge anava canviant; el bosc de ribera anava desapareixent progressivament per donar pas a ribes repletes de canyars, el corrent de les aigües al igual que el bosc, pràcticament ja desapareixia. 
Fins Amposta havíem pogut aprofitar els corrents que ens oferia l'Ebre per poder avançar fent el mínim esforç possible, intentant avançar-nos als corrents i contracorrents.
A la ciutat d'Amposta arribem sobre les 7:50 h on pararem a descansar i endreçar les coses.


Ja abans de l'illa se Sapinya ens sorprengué que a totes dues ribes del riu la quantitat de postes del cargol poma era desorbitada, on n'observarem postes pràcticament fins la desembocadura.

A l'illa de Gràcia arribarem sobre 11:30 on paràvem a descansar, va ser en aquest indret on ens varem trobar els quatre únics caiaquistes de tot el llarg trajecte que havíem emprés. 
A les 12:00 h arribarem al pont de Deltebre i Sant Jaume, i com tots els dies a aquesta hora el vent de llevant es feia notar, la falta de corrent i la brisa en contra eren dos aliats que et cansaven psíquicament.

Prop del mas del Tramontano pararem a dinar, eren sobre les 14:45 h i descansarem per emprendre el tram final d'aquesta travessa. 
Finalment sortirem al mar cap a les 17:30 h, l'onatge era en aquest dia pràcticament inexistent. Després d'una hora al mar arribarem en front de Riu mar on ens aproximarem fins la platja i donarem per finalitzada aquesta petita travessa.


FOTOGRAFIES
  • Etapa 1: El primer dia 27/08/2012; Flix - Miravet.
1-. Pas de barca de Flix.

2-. Entre Flix i Ascó.

3-. Central nuclear d'Ascó.

4-. Pas de l'Ase.

5-. Pas de barca de Garcia.

6a-. Lo pont (Garcia).

6b-. Entre lo pont de Garcia i l'illa de Sovarrec.

7-. Galatxo de l'illa del Sovarrec.

8-. Mora d'Ebre.

9-. Galatxo de l'illa del Galatxo.

10-. Galatxo de l'illa de Benissanet.

11-. Descansant al pas per l'illa de Putxó.

12a-. Al pas per l'illa de Putxó.

12b-. Al pas per l'illa de Putxó.

13-. Miravet.

14-. Miravet.

15-. Molí àrab de planta pentagonal.

16-. Primera nit al Hotel 1000 estrelles.

17-. El primer sopar.

                           18-. Finalment a descansar.


  • Etapa 2: El segon dia 28/08/2012; Miravet - illa dels bous.
19-. Pont del Llaguter (Benifallet).
20-. Benifallet.
21-. Galatxo de l'illa de Benifallet.
22-. Entre Benifallet i el riu Canaletes.

23-. Torre de Mollet.
24-. Torre de Mollet.

25a-. Juvenil de Martinet de nit (Nycticorax nycticorax).

25b-. Per l'altura del mas de Xalamera.


26-. L'Assut.

27-. L'Assut.

28-. La cimentera vista des de l'Assut.

29-. L'Assut

30-. L'Assut.

31-. Illeta de xiquina entre Tivenys i Xerta.

32-. Illa dels Masos (Xerta).

33-. Illa Plana (entre Xerta i Aldover).

34-. Maquina dragant a l'altura de Bitem.


35a-. Tortosa.

35b-. Tortosa.

35c-. Tortosa.

36-. Illa dels bous.


  •  Etapa 3: El tercer i últim dia 29/08/2012; Illa dels bous - Riu mar.

37-. Grup de martinets blancs (Egretta garzetta).

38-. Amposta

39-. La mascota de la travessa, un cargol de bosc.

40-. Endresant els tracalets (Amposta).

                                            41-. Amposta.

42-. Postes de cargol poma al marge dret del riu Ebre, entre Amposta i l'illa de Sapinya.

43-. Detall de les postes del cargol poma.

45-. Granota verda (Rana perezzi).

46-. Pont de Sant Jaume i Deltebre.

47-. Creuers del delta.

48-. Desembocadura.

49-. Dintre del mar.

50-. Arribada a la platja.

EQUIPAMENT: 
(Els materials dependran de les necessitats de cadascú)
  • Caiac i accesoris
  1. Caiac de travessa (si disposa de dipòsits estancs farà més còmode el trajecte, si el kayak no disposa d'ells, hi ha motxilles estanques per transportar tot l'equipament).
  2. Un carro per transportar el caiac (n'hi ha de plegables que son molt pràctics i imprescindibles a l'hora de fer travesses per rius on hi hagi preses o rescloses).
  3. Tapa-banyeres (en aquesta ocasió no va ser gaire necessari, però no esta de més portar-lo per si de cas).
  4. pala.
  5. Pala de recanvi. ( n'hi ha de plegables que son molt pràctiques per poder transportar-les).
  6. Armilla.(per una millor seguretat).
  7. Un bidó estanc. (per tenir més a ma alguns objectes). 
  8. Una corda de tres a quatre metres de longitud i dos mosquetons (molt útil per poder arrossegar la piragua en trams complicats o lligar-la per a que no se la endugui la corrent).
  9. Una bomba manual per treure aigua.
  • Protecció vers la climatologia
  1. Gorra o barret.(per protegir-se del sol).
  2. Crema protecció solar.
  3. Camisetes amb màniga curta (evitar camisetes de tirants per a no tenir les espatlles expostes al sol).
  4. Impermeable transpirable.
  5. Poncho o capa (pot anar bé quant la pluja sigui molt intensa).
  6. Jaqueta.
  • Protecció pels insectes
  1. Repel·lent per mosquits. (Qualsevol crema o loció que continga Citronel·la pot anar bé).
  2. Repel·lent mosca negra. (Jo aconsello la crema hidratant Natural Honey).
  • Aliments i estris per al seu preparament i consum
  1. Fogó.
  2. Encenedor.
  3. Una petita cassola.
  4. Un plat.
  5. Coberts (forquilla, cullera i ganivet).
  6. Un got o tassa.
  7. Cafetera
Els aliments dependran molt dels gustos de cadascú, jo us aconsello els aliments deshidratats, ja que ban molt bé perquè pesen poc i es mantenen en bon estat durant llargues temporades, pel que fa la fruita les taronges, mandarines i els fruïts secs (sobretot els assecats com dàtils, panses o figues) també es conserven en bon estat durant diverses setmanes, però en aquest cas la travessa tant sols és de tres dies i unes pomes, plàtans o un petit meló de gàlia ja ban bé.
L'aigua és essencial per hidratar-se i cuinar, dues ampolles de 2'5 litres farà que siguem més autònoms i no ens caldrà parar a cada municipi, una ampolla de dos litres més a ma o un camelbak ens sediarà sense tenir que parar a cada moment. 
Amb un enciam iceberg i unes tomates gaudirem d'una petita amanida el primer i el segon dia.
També cal portar sal, oli, vinagre, (a qualsevol gran superfície els trobarem en petits envasos) al igual que el sucre i la llet per si es te el desig de fer un cafè o tallat després de cada menjada.
  1. Un enciam.
  2. Unes tomates.
  3. Unes pomes, taronges o platans.
  4. Uns fruits secs.
  5. Sucre.
  6. Sal.
  7. Oli.
  8. Vinagre.
  9. Llet.
  10. Café.
  11. Una barra de pa.
  12. Unes llaunes de tonyina.
  13. Quatre sobres de pasta deshidratada i quatre d'arròs (son de fàcil preparació).
  14. tres ampolles de 2'5 litres d'aigua.
  • La nit i el descans
  1. Llanterna (un frontal és molt pràctic perquè permet tenir les mans lliures per poder fer altres coses).
  2. Càmping gas (unes camises de recanvi no ocupen gàire espai).
  3. Sac de dormir.
  4. Asterilla.
  5. Mosquitera o tenda. (hi ha tendes de dues places que pesen poc i ocupen poc espai).
  6. Les mudes pertanyents.
  7. Calçat de recanvi.
  • Altres utensilis
Una guia de butxaca sobre la zona i una altra sobre la fauna i flora, una càmara de fotografies, un bloc de notes...  ens ajudarà a documentar la nostra experiència a un altre nivell per poder recordar-la en un futur d'una manera més completa. O com en aquest cas poder publicar-la per poder treure de dubtes a qualsevol interessat que prenga la desició en fer aquesta travessa.
  1. Bossa estanca de petites dimencions per portar el mòvil.
  2. Bossa per portar la brossa que generem.
PROPERAMENT

Com L'experiència a estat positiva i molt enriquidora, em pres la decisió de començar a treballar en una nova sortida que ens portarà des de la població de Monzalbarba fins la població de Chiprana (Saragossa), un recorregut d'uns 175 Km el qual busquem acompanyants que vulguen gaudir d'aquest llarg recorregut.

Fins molt aviat:
         
                          Marco Pla