dimecres, 5 de juny del 2013

Els fòssils del coll de Som

Fa uns dies vaig fer una sortideta en btt la qual em va portar fins el coll de Paüls. 
Ammonit trobat pel Montaspre
Fins allí vaig pujar per la moleta d'Alfara, després per la Coscollosa i creuant pel Montaspre. 
No molt lluny d'allí vaig arreplegar aquest petit ammonit.

La troballa em va fer recordar que quant era petit i en un altre indret molt proper a l'Ebre també en trobava de similars.
L'indret al que em refereixo és el coll de Som.




Investigant un poc he fet cap fins un bloc on hi ha publicada aquesta entrada; Ammonits del Bajocià de les terres de l'Ebre. El qual identifica algunes de les varietats que es poden localitzar en aquesta regió.

El període Bajocià és un estatge de fauna del Juràssic mitjà. Comprèn un període d'entre ± 3 milions d'anys i en fa ni ± que 3,5 milions d'anys.

Una de les principals característiques d'aquests fòssils és que es troven “ferruginitzats” en què les conquilles han estat substituïdess per compostos de ferro (sulfur de ferro: pirita i marcassita; òxid de ferro: hematites; hidròxids de ferro: limonita).
Per una altra banda em de descriure als antics ammonits con a mol·luscs cefalòpodes que vivien en abitats d'aigua salada igual que els actuals nautilus.

Sota d'aquestes paraules us mostro alguns dels fòsils del coll de Som, recollits ara ja fa uns vint-i-cinc anys.
N'hi ha alguns que falta identificar-los, alguna proposta per la vostra part?


Cleistosphinctes sp o Leptosphinctes sp ???

Alguna proposta per aquest?





Sphaeroceras cf. brongniarti                               Microlissoceras sp



Entre altres també trobem els motllos interiors de cargolets. 

Bibliografia:

blogalvaroarasa.blogspot.com
museugeologic.blogspot.com
wikipedia.org/Bajocià


A la imatge de sota us mostro en groc la ubicació aproximada de la localització dels fòssils, la de la moleta d'Alfara i la del coll de Paüls.
En roig: part del traçat amb btt.
En verd: traçat del riu Ebre.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada